NPF-förälder med Hjärtsvikt

En ocensurerad sanning om hur det är att vara förälder till ett barn med funktionsvariation. Som har sin egna rätt att fungera som han kan.

Uppdate om OMVÅRNADSBIFRAGET!

Publicerad 2020-08-01 12:49:19 i Npf-förälder,

OMVÅRDNADSBIDRAGET 
Som de nu egentligen heter men då de inte kommit igång och de ligger sååå efter med hanteringarna så har de nu förlängt vårdnadsbidraget för dem som blivit av eller va mitt i en ansökan. 


Jag fick ett chockerande sms i fredags om att jag skulle få en utbetalning nu den 3/8 på måndag.
tyckte de va märkligt då jag inte fått nått samtal om nått osv. Men började först då läsa att regeringen fattat detta beslut FANTASTISKT!! 

Jag är en sådan person som inte klarar av att läsa nyheter utan att påverkas på nått sätt. mesta dels negativt, då jag redan mår dåligt så undviker jag allt med skriverier på media. 
Min man får informera mig om de viktigaste men de här hade han missat. =P 
De tog en månad från de trädde i kraft till att de damp ner hos mig. Relativt snabbt jobbat av dem måste jag säga. =D 


om någon missat! 

så här skriver försäkringskassan på sin sida bland deras information om detta. 
 
"CITAT"

Nya övergångsregler för vårdbidrag

1 juli 2020

Möjlighet att förlänga vårdbidrag

Riksdagen har fattat beslut om en lagändring som ger Försäkringskassan möjlighet att förlänga ett beslut om vårdbidrag. Lagen träder i kraft den 1 juli 2020 och förlängningen är tänkt att gälla under tiden en ansökan om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning utreds, men längst till 1 juli 2022.



Förlängt vårdbidrag i avvaktan på omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning

 
 
 

Den 1 juli ändras reglerna så att du som har eller har haft vårdbidrag kan få det förlängt om du väntar på beslut om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning.

I korthet gäller följande för att ett vårdbidrag ska kunna förlängas:
  • ditt beslut om vårdbidrag har upphört eller kommer att upphöra efter december 2018
  • du skulle ha rätt till vårdbidrag om de äldre bestämmelserna om vårdbidrag fortfarande hade gällt
  • det finns en ansökan om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning

Behöver jag göra något?

Har vårdbidraget upphört och du har ansökt om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning ser vi över om vi kan förlänga vårdbidraget, du behöver inte göra något. Samma sak gäller om vårdbidraget är på väg att upphöra. Förutsatt att du har ansökt om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning behöver du inte göra något.

Om det kan förlängas

Om vi ser att ditt vårdbidrag kan förlängas får du ett brev från oss med mer information. Du kan välja att inte få ditt vårdbidrag förlängt, i så fall ska du alltid kontakta oss. Om du uppfyller förutsättningarna att få förlängt och vi inte hör från dig kommer vårdbidraget förlängas.

Kommer alla vårdbidrag att förlängas?

Nej, alla bidrag kommer inte förlängas. En förutsättning för förlängning är att du skulle haft rätt till vårdbidrag om de äldre bestämmelserna för vårdbidrag fortfarande gällt. Det innebär till exempel att inga förändringar har skett vad gäller barnets behov av vård och tillsyn och eventuella merkostnader.

Vi försöker fortfarande fatta beslut om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning så fort som möjligt. Har vi börjat handlägga din ansökan kommer vi i första hand prioritera att fatta beslut om den i stället för att förlänga vårdbidraget.

Finns det en person till som ansökt om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning för samma barn som du kommer vi inte förlänga ditt vårdbidrag eftersom ett förlängt vårdbidrag gör att föräldrar inte kan få omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning för barnet. En annan förutsättning för att förlänga är att det är samma barn i din ansökan om omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning som du hade vårdbidrag för.

Hur länge kommer vårdbidraget förlängas?

Vi utgår från förutsättningarna i varje enskilt ärende när vi fattar beslut om hur länge det ska förlängas, men ett vårdbidrag kan som längst förlängas till och med juni 2022. När vi fattar beslut om ditt omvårdnadsbidrag eller merkostnadsersättning upphör förlängningen.

"SLUT CITAT"

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild Mitt namn är Therese! Alias Virktooken Här skriver jag om min kamp med Gravhjärtsvikt och mina numera 8st hjärtstopp, varje dag är en kämpig kamp, skriver varje frustration den medför o fighten med Arvid min son som har Autism,ADHD,Psykomotorisk utvecklingsförsening samt Fragilt x-syndrom. Det är inte alltid som jag uppdaterar här, Gör det i den mån jag pallar med. Mitt mående varierar en del efter allt man fått gått igenom. År 2019 tog priset. Undrar ni något släng iväg en kommentar så svarar jag i den mån jag hinner =)

Virktooken

Grav hjärtsvikt kompression i nedersta bröstkotan Min son med ADHD & Autism

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela