NPF-förälder med Hjärtsvikt

En ocensurerad sanning om hur det är att vara förälder till ett barn med funktionsvariation. Som har sin egna rätt att fungera som han kan.

Att leva med Hjärtsvikt!

Publicerad 2017-09-25 21:20:00 i Hjärtsvikten!,

2012 Fick jag min diagnos Grav hjärtsvikt! 
2013 insåg de att de behövdes mer en mediciner för att hålla mig vid liv. 
Så de bestämde sig för att operera in en  ICD vilket kroppen efter en månad stötte bort. Jag fick då leva i rädsla i  6månader innan de kunde operera in en ny ICD. Denna gången gick det mycket bättre. 

Jag har nu levt med min ICD i 4år o batterier räknas hålla i 5år till. 
Den har räddad livet på mig 3ggr. 
 
Dessvärre va de dags o göra nått åt saken i år igen i Mars månad fick jag ta o byta mediciner mot nya sorter som hade komme ut då orken inte var med mig efter min andra smäll på 6månader. 
 
Nu börjar orken komma tillbaka efter o gått på den nya medicinen ett tag.
Men jag vaknar ändå varje morgon med frågorna. 
Orkar jag med o kliva upp idag? 
Kommer hjärtat slå hela dagen? 
Svimnings känslan kommer den uppstå även idag? 
Orkar jag med o städa toaletter o böja mig idag? 
 
De är påfrestande att inte ha orken på sin sida alla dagar. 
 
De finns 4 grader av Hjärtsvik 
jag har den 3:e 
 
Citerar 1177

"Hjärtsvikt brukar indelas i fyra svårighetsgrader, som brukar kallas NYHA-klasser:

  • Grad 1: Hjärtsvikt där du inte själv känner några symtom, men som kan upptäckas vid en hjärtundersökning.
  • Grad 2: Lätt hjärtsvikt som gör att du blir andfådd och trött när du anstränger dig kraftigt.
  • Grad 3: Medelsvår hjärtsvikt som gör att du blir andfådd och trött även om du bara anstränger dig lätt eller måttligt.
  • Grad 4: Om du har svår hjärtsvikt blir du andfådd och trött redan i vila eller efter minimal ansträngning. Många är då sängliggande.

Beroende på vilken hjärthalva som har nedsatt funktion brukar hjärtsvikt benämnas högersvikt, vänstersvikt eller både och, så kallad biventrikulär svikt.

Om höger sida av hjärtat inte orkar pumpa undan blodet blir det högt tryck i hjärtrummen och ”blod på kö” dit. Det blodet samlas gärna i magen och i benen. Svullna inre organ i magen ger ofta magbesvär av varierande grad. När vänster sida av hjärtat sviktar blir det högt tryck i hjärtrummen och ”blod på kö” dit som samlas i lungorna och ger andningsbesvär. Vid båda tillstånden blir man trött och ofta finns en individuell och mixad bild av symptom." 

 

Här lider jag då av Vänstersvikt.
Vilket gör de omöjligt för mig att inte ha en dag utan andningsbesvär på ett eller annat vis.

Undersökningar som jag har gjort allihop o fortstätter att göra. 

 

Ultraljud visar hjärtats rörelser

Lungröntgen

Arbetsprov

Ibland görs även kärlröntgen  

Detta med kärlröntgen har jag bara gjort en gång då de skulle utesluta att mina kärl va igentäppta)
Har även gjort en MR röntgen. de va bland de hemskaste jag gjort.. fick ta ett x-antal lugnade tabletter då jag har sådan fruktansvärt klastrofobi.

Ett MÅSTE även detta.. 

Vaccination mot influensa och lunginflammation

Om du har hjärtsvikt kan du bli mycket sämre och till och med avlida av de påfrestningar som en influensa eller lunginflammation innebär för hjärtat. Du tillhör alltså en riskgrupp som rekommenderas att vaccinera sig årligen med influensavaccin och en gång grundvaccination mot lunginflammation

 

Detta får jag göra VARJE vinter halvår då risken ökar för influsensa o alla dess sjukdomar som hör hösten o vintern till. 

 

 

 

 

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild Mitt namn är Therese! Alias Virktooken Här skriver jag om min kamp med Gravhjärtsvikt och mina numera 8st hjärtstopp, varje dag är en kämpig kamp, skriver varje frustration den medför o fighten med Arvid min son som har Autism,ADHD,Psykomotorisk utvecklingsförsening samt Fragilt x-syndrom. Det är inte alltid som jag uppdaterar här, Gör det i den mån jag pallar med. Mitt mående varierar en del efter allt man fått gått igenom. År 2019 tog priset. Undrar ni något släng iväg en kommentar så svarar jag i den mån jag hinner =)

Virktooken

Grav hjärtsvikt kompression i nedersta bröstkotan Min son med ADHD & Autism

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela