NPF-förälder med Hjärtsvikt

En ocensurerad sanning om hur det är att vara förälder till ett barn med funktionsvariation. Som har sin egna rätt att fungera som han kan.

Snabb repris på mit liv på 5år!!! =)

Publicerad 2014-05-06 13:36:43 i Mitt liv som mamma,

 jag är 28år gammal! 
för 5år sen rasade min värld! 
jag var höggravid! Året var 2009-01-01 min mamma dog! 
Sen dess har jag inte riktigt återhämtat mig! 
i samma månad så fick jag läggas in sen för havandeskapsförgiftning! 
Jag låg inne lite mer än en månad innan min son kom till världen! 
Både jag o min son höll på o stryka med! jag låg o kämpade i 50 timmar på förlossningen ingenting hände! de slutade med att när läkaren stod o pratade om ett så kallat "planerat" kejsarsnitt så går hjärtljuden ner på Bebisen i magen! jag minns bara att de lossade sängen o att alla sladdar flög omkring mig sen hinner jag ser operationssal sen vart allting svart! 
2009-02-25 föds min son med ett katastrofsnitt! 
en vecka senare får jag infektion i snittet! 
jag fick ta en massa blodförtunnande sprutor i benet för o inte får blodproppar då jag fortfarande va tvungen o ligga still mkt om dagarna efter förlossningen! Detta fick min man ge mig jag klarade inte av o sticka mig själv!

De började rulla på igen åren gick Min son vart äldre! 
men utvecklades inte som han skulle! 
han va nu 2,5år o pratade knappt hade precis lärt sig gå! 
vi började göra utredning på honom med psykologer o kom i kontakt med habiliteringen! 
efter ett halvårs utredande så visade dig sig att han har Autism liknande tillstånd hyperaktivbeteende störning o psykomotorisk utvecklingsförsening! allting kan väl igentligen förkortas med ett fragilt x-syndrom! (lätt utvecklingsstörning) tydligen så ska jag bära på detta "virus" o sprida de vidare till mina barn! men inte ha detta själv! så jag är orsaken till att min son har så mycket diagnoser! klandrar mig varje dag! 
men detta visste jag inte då när jag vart gravid antagligen visste inte min mamma om det heller! 
efter ett halvår då vi fått reda på hans diagnoser börjar jag få problem med andning o jag hostade varje kväll tills jag spydde! 
jag beslöt mig för att kolla upp det! de visade sig efter en mängd undersökningar att de va mitt hjärta som spökade! 
jag fick då diagnosen grav hjärtsvikt! 
Ungefär 2månader efter att jag legat inne i en vecka på sjukan för o börja med alla mediciner osv fick jag en operations tid för o operera in en ICD! 
operationen tog 2 timmar o 40min i vanliga fall ska en operation ta 40min?
de va trångt o svårt o hitta kärlen eller va de va sa läkaren! de stod till slut tre läkaren runt mig o försökte få dit elektroderna!

de visade sig sen att efter ett månads läkande så har såret inte läkt ihop o jag har återigen åkt på en infektion så jag får ta ut ICD! 
får gå utan i ett halv år! jag fasade för mitt liv! va livrädd att bli liggandes på gatan någonstans när jag va ute även att chansen kanske va en på miljonen att de skulle inträffa men de gnagde sönder mig!

men efter ett halv år utan så fick jag äntligen in min efterlängtade ICD! 
operationen tog ca 1,5timma denna gång!

Idag har de gått två år sen jag fick diagnosen grav hjärtsvik för ett halv år sen fick jag äntligen min icd så jag känner mig skapligt trygg! 
tycker de är ett under att jag fortfarande står på benen o inte gått in i väggen ännu! 
varje dag är en kamp att orka med mig själv o min son med sina diagnoser! Men jag tackar de högre gudarna för min ICD o min underbara man som finns där o stöttar mig!

Tack för mig!! 
långt inlägg men försökte göra de så kort som möjligt men ville ändå få med de mesta! Hoppas ni orkade läsa!!! 
Fråga om ni undrar nått!! 

Kommentarer

Postat av: Eriiza

Publicerad 2014-05-06 13:42:30

Ahaaa, då är jag med! ;)
Tur att jag läst din blogg så länge att jag kan din bloggadress. ;)'

Det är OK, har fått många frågor, antecknat egna tankar etc.
Så det är ingen fara! =)

Postat av: Eriiza

Publicerad 2014-05-06 14:22:33

Nej då, ingen fara, det är ju svårt att veta vad man skall
fråga ibland, särskilt när jag är så öppen som jag är
i bloggen, ni vet ändå det mesta! ;D

Kan inte heller tänka! =P

Kram!

Postat av: Ms Charlie & Baby Wayne . Turn tragedy into triumph

Publicerad 2014-05-06 16:19:54

Nu kom dt upp en kortare ;) del tre hahahha

Postat av: Ms Charlie & Baby Wayne . Turn tragedy into triumph

Publicerad 2014-05-07 09:22:47

Har nog skumläst hade över 200 inlägg och läsa efter polen haha.

:) sorry

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild Mitt namn är Therese! Alias Virktooken Här skriver jag om min kamp med Gravhjärtsvikt och mina numera 8st hjärtstopp, varje dag är en kämpig kamp, skriver varje frustration den medför o fighten med Arvid min son som har Autism,ADHD,Psykomotorisk utvecklingsförsening samt Fragilt x-syndrom. Det är inte alltid som jag uppdaterar här, Gör det i den mån jag pallar med. Mitt mående varierar en del efter allt man fått gått igenom. År 2019 tog priset. Undrar ni något släng iväg en kommentar så svarar jag i den mån jag hinner =)

Virktooken

Grav hjärtsvikt kompression i nedersta bröstkotan Min son med ADHD & Autism

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela